Κοντολαιμάκη Νικολέττα

Παιδίατρος

Επιτρεπόμενος χρόνος στην οθόνη ανά ηλικία

Επιτρεπόμενος χρόνος στην οθόνη ανά ηλικία

Σύμφωνα με τα τελευταία πρωτόκολλα της Αμερικανικής Παιδιατρικής Εταιρείας (Νοέμβριος 2016)- είναι η μόνη Παιδιατρική Εταιρεία που έχει εκδόσει συστάσεις- ο επιτρεπόμενος χρόνος σε οθόνες όπως η τηλεόραση, ο υπολογιστής, το ταμπλετ, το κινητό τηλέφωνο, ανά ηλικίες έχει ως εξής:

Κάτω από 18 μηνών : δεν είναι σωστό να περνούν τα παιδιά καθόλου χρόνο σε οθόνες. Σαφής εξαίρεση αποτελεί η συνομιλία μέσω βίντεο κλήσης με γονείς, παππούδες, ή οικογενειακούς φίλους.

18 μηνών – 2 ετών: Επιτρέπεται για λίγη ώρα η χρήση οθόνης μαζί με το γονέα ή φροντιστή, ο οποίος θα πρέπει να τα βοηθάει να κατανοήσουν αυτά που βλέπουν.

2 – 3 ετών: Μπορούν να παρακολουθούν οθόνες για λιγότερο από 1 ώρα, πάντοτε παρέα με το γονέα του. Ο χρόνος θα πρέπει να αφιερώνεται σε εκπαιδευτικά παιχνίδια με χρώματα ή και σχήματα ή άλλα υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικά προγράμματα για την ηλικία τους.

3-5 ετών : Είναι καλό να δίδεται 1 ώρα επί οθόνης για εκπαιδευτικά παιχνίδια με αριθμούς και γράμματα ή εκπαιδευτικές εκπομπές κατάλληλες για την ηλικία τους.Ο γονέας και πάλι χρειάζεται να είναι δίπλα τους για να τους εξηγεί αυτά που βλέπουν και να προσπαθήσει να τα εντάξει στην πραγματική ζωή.

6-18 ετών: Η Αμερικανική Παιδιατρική Εταιρεία για τις ηλικίες αυτές δε συστήνει επίσημα όρια. Τα παιδιά χρειάζονται να τους παρέχεται χρόνος ώστε να αφιερώνεται σε σχολικές δραστηριότητες επί οθόνης, εκπαιδευτικα βίντεο, ντοκιμαντέρ, παιχνίδια ,όπως επίσης είναι πολύ σημαντικό να παίρνουν χρόνο επικοινωνώντας με φίλους τους, μέσω της κοινωνικής δικτύωσης .Ο ρόλος του γονέα είναι σαφής: να καθορίζει το χρόνο που το κάθε παιδί πραγματικά χρειάζεται επί οθόνης.

Ωστόσο, η Αμερικανική Παιδιατρική Εταιρεία δίνει σαφείς συστάσεις για την ορθολογική χρήση της οθόνης στην παιδική και εφηβική ηλικία.Σύμφωνα με αυτό οι γονείς θα πρέπει να :

  • Να ερευνούν τα βίντεο και τα παιχνίδια πριν τα επιτρέψουν.
  • Να απενεργοποιούν τις οθόνες κατά τη διάρκεια οικογενειακών γευμάτων και ύπνου
  • Να συμπεριφέρονται σαν η επαφή των παιδιών με την οθόνη να είναι ένα προνόμιο το οποίο κερδίζεται και όχι σαν κάτι που δικαιούνται εξ’ορισμού π.χ. τα παιδιά θα μπορούν να διεκδικήσουν το προνόμιο τους εφόσον έχουν τελειώσει τις σχολικές ή όποιες άλλες υποχρεώσεις τους.
  • Να μοιραστούν την εμπειρία της οθόνης μαζί τους, ώστε να βεβαιωθούν ότι διαλέγουν το κατάλληλο για αυτά περιεχόμενο. Αυτή είναι η ώρα που μπορούν να εκμεταλλευτούν για να επικοινωνήσουν μαζί τους.
  • Να χρησιμοποιήσουν κατάλληλα λογισμικά που φιλτράρουν την πρόσβαση των παιδιών σε Ακατάλληλο περιεχόμενο και ελέγχουν το χρόνο ανά εφαρμογές.
  • Να μάθουν στο παιδί τους πώς θα πλογείται με ασφάλεια στο ίντερνετ και στην κοινωνική δικτύωση. Πρέπει να βεβαιωθούν ότι το παιδί γνωρίζει τους κινδύνους του να μοιράζεται προσωπικές πληροφορίες και φωτογραφίες, όπως και ότι θα πρέπει να σέβεται την προσωπικότητα των ατόμων, μέσα και έξω από το διαδίκτυο.
  • Να κρατήσουν τον υπολογιστή σε κοινόχρηστο χώρο, προκειμένου να επιβλέπουν τι συμβαίνει.

Ψάχνετε κάτι συγκεκριμένο;