Κοντολαιμάκη Νικολέττα

Παιδίατρος

Αξιολόγηση Ατόμων με Αυτισμό: Περιεχομενο του ΠΑΪΣ

Αξιολόγηση Ατόμων με Αυτισμό: Περιεχομενο του ΠΑΪΣ

Η αναπτυξιακή Δοκιμασία

παĩς χορηγείται από τον Ιανουάριο του 2021 στο ιατρείο μου, μετά από επιτυχή ειδική εκπαίδευσή μου.

Ήταν μόνο στις αρχές του προηγούμενου αιώνα που ο ελβετός Ψυχίατρος Eugen Bleuler το 1910, αναζητώντας τις πτυχές της σχιζοφρένειας αναφέρθηκε για πρώτη φορά και ονοματοδότησε την έννοια του αυτισμού ως στροφή του ατόμου βαθιά μέσα στον εαυτό του. Χρησιμοποίησε γι’ αυτό την ελληνική λέξη «εαυτός» για να φτιάξει την λατινική «autismus». (1)


Ως αυτισμό στις μέρες μας ορίζουμε την νευροαναπτυξιακή διαταραχή που κύρια γνωρίσματα έχει την πρωταρχικά μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση, κατά δεύτερον, τα στερεότυπα και επαναλαμβανόμενα πρότυπα συμπεριφοράς όπως επίσης και κατά τρίτον, τις αποκλίσεις που αφορούν στην νοητική ανάπτυξη, οι οποίες συχνά φτάνουν στη νοητική υστέρηση. Ωστόσο, επιστημονικοί ορισμοί που συνοψίζουν την πολύπλοκη εικόνα του αυτισμού είναι οι διαταραχές αυτιστικού φάσματος, ή διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές ή δια ταραχές επικοινωνίας αυτιστικού φάσματος (ASD- Autism Spectrum Disorder).


Το «παĩς», αποτελεί Πρότυπη Αναπτυξιακή Δοκιμασία Ανίχνευσης διαταραχών επικοινωνίας αυτιστικού φάσματος για παιδιά ηλικίας 18 μηνών έως 4 ετών, σταθμισμένη στον ελληνικό πληθυσμό. (6)
Δημιουργήθηκε στην Μονάδα Αναπτυξιακής Παιδιατρικής από την κυρία Λωρέττα Θωμαΐδου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Παιδιατρικής Πανεπιστήμιου Αθηνών και τους συνεργάτες της. (7).
Χορηγείται από το Μάρτιο του 2016 στην χώρα μας από παιδίατρους και ειδικούς θεραπευτές, μετά από ειδική εκπαίδευση τους ,τόσο στη Μονάδα Αναπτυξιακής Παιδιατρικής του Νοσοκομείου Παίδων Αγλαΐα Κυριακού, όσο και σε ιδιωτικές πιστοποιημένες δομές.Το κυρίως ζητούμενο αποτέλεσμα της αναπτυξιακής δοκιμασίας παĩς είναι το να μπορεί να διακρίνει πρώιμα και έγκαιρα( πριν τα 4 έτη), με αξιοπιστία και αντικειμενικότητα, τα παιδιά που εμφανίζουν διαταραχές επικοινωνίας αυτιστικού φάσματος από αυτά με απλή καθυστέρηση του λόγου. Είναι σημαντικό η διάγνωση αυτή να γίνεται πρώιμα προκειμένου το παιδί να προχωρήσει σε άμεση θεραπευτική παρέμβαση, καθώς όπως έχει φανεί όσο νωρίτερα συμβαίνει η παρέμβαση, τόσο νωρίτερα και πιο αποτελεσματική είναι η αναπτυξιακή εξέλιξη του παιδιού. Στην Ελλάδα έχουμε μεγάλη ανάγκη την μείωση της ηλικίας διάγνωσης των παιδιών με διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού, καθώς σήμερα η μέση ηλικία διάγνωσης αγγίζει τα έξι έτη και έτσι χάνεται ο πολύτιμος χρόνος των τεσσάρων πρώτων χρόνων ζωής, όπου όπως γνωρίζουμε, η παρέμβαση είναι πάντα πιο αποτελεσματική.Η ανίχνευση αυτή αποτελεί χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των παιδιάτρων, ειδικών θεραπευτών και επαγγελματιών υγείας που έχουν λάβει ειδική εκπαίδευση για την σωστή χορήγηση της. Η εφαρμογή της στην πράξη, στηριζόμενη σε προκαθορισμένους κανόνες είναι απλή, σαφής και ταχεία.

Ο εξεταστής, ο συνοδός.
Μέσα στην αίθουσα που θα λαβει χώρο η εξέταση, θα πρέπει να είναι βρίσκεται μόνο ένας εξεταστής.
Επιτρέπεται μόνο ένα σύνοδος μαζί με το παιδί ο οποίος χρειάζεται πάντα να παρακολουθεί σιωπηλά. Θα το επιτραπεί να παρέμβει στην διαδικασία εξετάσης, μόνο αν του ζητηθεί από τον εξεταστή.


Το παιδί

Η αναπτυξιακή δοκιμασία παĩς έχει μελετηθεί και δημιουργηθεί έτσι, ώστε οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις να απευθύνονται και να αντιστοιχουν σε παιδιά 18 μηνών έως έως 4 ετών. Το ίδιο ισχύει και για το εξεταστικό υλικό και τα παιχνίδια που χρησιμοποιούνται, τα οποία είναι κατάλληλα και αποτελεσματικά όταν χρησιμοποιούνται στις ηλικίες αυτές.Μπορεί να χορηγηθεί σε παιδιά στα οποία υπάρχει προηγουμένως διαγνωσμένη διαταραχή ή καθυστέρηση στην ομιλία ή στην κίνηση, είτε στη συμπεριφορά, διάγνωση που πρέπει να έχει γίνει από ειδικό γιατρό ή επαγγελματία υγείας.Από τις προηγούμενες ημέρες θα πρέπει οι γονείς να σιγουρέψουν ότι κατά την ημέρα της δοκιμασίας το παιδί χρειάζεται να είναι σε καλή κατάσταση.

Πιο συγκεκριμένα ειναι σημαντικό να μην είναι άρρωστο, κουρασμένο, να μην είναι ώρα τον ύπνο του, να έχει φάει 1 ώρα πριν τη χορήγηση της δοκιμασίας και να έχει καλή διάθεση. Μπορεί να συνοδεύεται και από τους δύο γονείς, το οποίο θα ήταν ιδανικό, αλλά όχι από αδερφάκια τους για να μην είναι δύσκολος αποχωρισμός από αυτά. Επιπρόσθετα όταν το φέρουν για εξέταση θα πρέπει να μην έχει μαζί του ή να μην ασχολείται αμέσως πριν με παιχνίδια, ή οθόνες, όπως υπολογιστή ή κινητό τηλέφωνο.

Ψάχνετε κάτι συγκεκριμένο;